آزاد

سالروز شهادت امام هادی (علیه السلام)

السَّلامُ عَلَيْكَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ

🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴

ما سامرا نرفتہ گداے تو مےشويم

اے مهربان امام فداےتو مےشويم

هادےِ خلق،ڪورے چشمان گمرهان

پروانگان شمع عزاے تو مےشويم

◼️ فرارسیدن سالروز شهادت امام هادی (علیه السلام) برپیروان ائمه اطهار علیهم السلام تسلیت باد.

در دوران خلافت متوکل عباسی، خانه‌ی امام هادی  بارها مورد تفتیش ناگهانی قرار گرفت. مأموران، بی‌اطلاع قبلی به خانه‌اش یورش می‌بردند تا بلکه مدرکی از فعالیت‌های ضد حکومتی او بیابند.

امامت علی بن محمد ملقب به هادی، سی‌وسه سال طول کشید. او در این دوره، سازمان وکالت را که در دوران امام صادق پایه‌ریزی شده بود به کمال رساند. امام هادی در این سازمان، از طریق وکلای خود به طور کاملاً مخفیانه با مردم در ارتباط بود. ایران و مخصوصاً خراسان از مهم‌ترین بخش‌های این سازمان بودند. این ساختار برای این ایجاد شده بود که امکان تردد به خانه‌ی امام وجود نداشت، چون تحت کنترل شدید حکومت بود. شاگردان او یا مثل ابن سِکّیتِ اهوازی اصالتاً ایرانی بودند، یا مثل عبدالعظیم بعدها به ایران آمدند. در عصر او، بخش‌های مرکزی ایران، به‌خصوص ری، قم و کاشان پایگاه‌های اصلی شیعیان به شمار می رفتند. بابک خرمدین در آذربایجان و مازیار در طبرستان قیام کرده بودند. سامانیان و صفاریان هم در شرق، مقدمات برپایی سلسله‌هاشان را می‌چیدند.

در چهل ‌و دو سالگی. به دستور معتز، خلیفه‌ی عباسی، امام هادی را مسموم می‌کنند. پیکرش را در حیاط خانه‌اش در سامرا به خاک می‌سپارند.

تصویر فوق یک تصویر از کتاب (ایران در عصر امامان ) محصول انتشارات سایان میباشد.

اثر استاد روح الامین

 

◼️صلوات خاصه امام هادی علیه السلام

 

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِياءِ، وَ إِمامِ الْأَتْقِياءِ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ، وَالْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ . اللّٰهُمَّ كَما جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوابِكَ، وَأَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقابِكَ، وَحَذَّرَ بَأْسَكَ، وَذَكَّرَ بِآياتِكَ، وَأَحَلَّ حَلالَكَ، وَحَرَّمَ حَرامَكَ، وَبَيَّنَ شَرائِعَكَ وَفَرائِضَكَ، وَحَضَّ عَلَىٰ عِبادَتِكَ، وَأَمَرَ بِطاعَتِكَ، وَنَهىٰ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ.

خدایا درود فرست بر علی بن محمد، جانشین اوصیا و پیشوای پرهیزگاران و یادگار امامان دین و حجّت بر همه آفریدگان. خدایا چنان‌که او را نوری قرار دادی که مؤمنان به وسیله او روشنی جویند، پس به پاداش شایانت مژده داد و به کیفر دردناکت بیم داد و از توانمندی‌ات بر حذر داشت و آیاتت را به یاد مردم انداخت و حلالت را حلال نمود و حرامت را حرام کرد و قوانین و واجباتت را بیان فرمود و مردم را به بندگی‌ات ترغیب نمود و به طاعتت فرمان داد و از نافرمانی‌ات بازداشت، پس بر او درود فرست، برترین درودی که بر یکی از اولیایت و نسل پیامبرانت فرستادی، ای معبود جهانیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *